Merhabalar.

7 yazı boyunca bu ana ulaşmak için tüm hazırlıklarımızı yaptık.

Şimdi ilk dart projemize bir satır kod yazacağız ve bunu çalıştırmayı göreceğiz.

Idea üzerinde ister yeni bir proje oluşturun isterseniz var olan bir projenizi dahil edin.

Bin klasörünün içine main.dart diye bir dosya oluşturuyorum.

Bir dart dosyası, en üstte eğer projeye dahil edilen kütüphaneler var ise onların import işlemleri ve aşağısında metod ve sınıfların tanımlaması şeklinde bir yapıya sahiptir.

Şu anda projemize ekstra dahil edeceğimiz hiçbir kütüphane yok.

Kütüphane nedir?

Biz proje geliştirirken pek çok işlemi yapabilmemiz için Dart geliştiricileri ya da dışarıdan geliştiriciler modüller yazmışlardır. İşte bu hazır modüllere dart kütüphaneleri diyebiliriz. Bu hazır kütüphaneler sayesinde çok hızlı kod geliştirebiliriz.

Bir dart projesi çalıştırıldığı an main metodunu arar ve o metodun altındaki kodları çalıştırır.

Biz kendi projelerimiz içinde pek çok sınıf hatta kendi kütüphanelerimizi bile yazabiliriz. Ama bunları main fonksiyonu altında çağırmadığımız sürece hiçbir çıktı sağlamayacaktır bize.

Çalışmasını istediğimiz kodları main metodu altına yazarız.

Şimdi aşağıdaki kodu yazınız.

void main(){
  
}

Şimdi bu süslü parantezler arasına print metoduyle hello dart yazalım.

Ekrana bir çıktı bastırmak, kullanıcıya bir bilgi vermek için print komutunu kullanırız. Detaylarına bir sonraki yazımda gireceğiz.

void main(){

  print("Hello Dart");

}

Idea güçlü bir Intellisens’e sahiptir. Yani kod tamamlayıcısı.

Siz ekranda print yazmaya başladığınız anda olası ihtimalleri hemen gösterir.

Yukarıda bunu görüyoruz. Üzerinde olduğumuz kodla alakalı bilgilendirmede hemen sağ bölümde gözükür. Buraları okumayı öğreneceğiz ve alışacağız.

Kısaca okumaya çalışırsak.

print komutu dart.core kütüphanesine aitmiş. Biz bu kütüphaneyi projemizin en üstünde ekstra import etmemize gerek yok çünkü standart dart kütüphanemiz zaten.

Hemen altında bize aldığı değerleri söylemiş. Object tipinden değer alıyormuş. Sonraki derslerde göreceğiz ama bunun anlamı şudur Dart’ta her şey nesnedir. Yani object’tir. Object sınıfından türer. Eğer burası bir object alabiliyorsa her tipte değişkeni alabiliyor demektir.

Sağındaki ok ile beraber void tipli bir fonksiyon olduğunu söylüyor.

Yani bu metod sadece kendine gönderilen işlemi yapıyormuş bunu anlıyoruz, buna da daha sonra gireceğiz. Şimdilik aşinalık olsun diye anlatıyorum.

Geriye herhangi bir değer döndürmüyormuş.

Hemen altında bu metodun ne iş yaptığını anlatıyor.

Prints a string representation of the object to the console

Diyor ki Console ekranına gönderdiğiniz objenin string değerini yazdırır.

Print komutu hakkında daha detaylı bilgi almak istiyorsanız.

Ctrl basılı tutun ve Fare ile üzerine tıklayın.

Bakın print.dart dosyası içinde neler olduğunu buradan görebiliyorum.

Aklınıza şöyle bir soru gelebilir. Ben bu dosya üzerinde değişiklik yapabilir miyim?

Evet dart açık kaynak olduğu için bu proje özelinde hazır kütüphanelerinde istediğiniz değişikliği yapabilirsiniz.

Burada herhangi bir satıra gidip bir harf yazmaya çalıştığınızda size bir uyarı ekranı açılır.

Bu dosya üzerinde değişiklik yapmak istiyor musunuz diye.

OK diyerek düzenleyebilirsiniz.

Ama ileri seviye bilginiz olmadan hazır kütüphaneler üzerinde değişiklik yapmanızı tavsiye etmem.

Ama deneme amaçlı tabii ki bakmanızda hiçbir sakınca olmayacaktır.

Şu kodumuzu artık tamamlayalım.

Bir string ifade yazdıracağız. Bunu çift tırnaklar arasına da yazabilirim tek tırnaklar arasına da. İkisi de ekrana değer yazdıracaktır.

void main(){

  print("Hello Dart");

}

Şimdi yukarıdaki gibi çift tırnaklarla yazdığımızda ekranda altının çizildiğini göreceksiniz. Bu bir hata mıdır? Hayır değildir. Ama dart sizi bir yazma biçimine zorlar. Ya da bunu önerir diyebiliriz.

Hata ya da uyarı gördüğümüz ifade üzerine gider Alt + Enter’a basarsanız size bu uyarıdan ya da hatadan nasıl kurtulabileceğinizle alakalı öneriler verecektir.

Yapalım.

Bana diyor ki şu çift tırnakları tek tırnak mı yapsan öyle daha güzel olacak sanki.

Burada tercih tamamen sizindir. Çünkü bu bir hata değil.

Peki ben hata ya da uyarıları başka nerede görebilirim diye bir soru gelebilir aklınıza.

Bunun için bakmanız gereken yer Dart Analysis kısmıdır.

Gördüğünüz gibi şu anda bir hata yok.

Denemek için kodun sonunda noktalı virgükü kaldırınız.

Hata satırını okumaya çalışalım.

Bize diyor ki Exptected to find ;

Noktalı virgül bulunması gerekiyor.

Hata kodunun sonundaki kısma bakarsam en sonda 3 diye ifade ettiği yer hatanın kaçıncı satırda gerçekleştiğidir.

Bununla birlikte siz hatanın üzerine çift tıkladığınızda sizi hatanın olduğu satıra götürecektir.

Şimdi tekrar geri dönelim. Noktalı virgülümüzü koyalım. Eğer tek tırnakla yazmasını istiyorsak bize önerilen seçeneğe enter diyelim.

Yok çift tırnak devam edeceksek uyarı satının yanında bir ok var ona tıklayalım orada da bizim için daha başka önerileri daha olacak.

Bize sunduğu tavsiyeyi ignore edip devam edebilirim.

Ignore ettiğimde yanına aşağıdaki gibi bir açıklama satırı ekleyecektir.

Evet kodumuzu yazdık tamamladık. Bir satır kod yazalım dedik 10 tane yeni bilgi öğrendik.

Şimdi sırada bu kodun çalıştırılması var.

Öncelikle terminal ekranında çalıştıracağız.

Terminal ekranına aşağıdan ulaşabilirsiniz.

Terminal ilk açıldığında ana kök dizinine odaklanmış şekilde açılır. Biz ancak bin içindeki main.dart dosyasını çalıştıracağımız için ya tam yolunu vereceğiz terminale ya da öncelikle bin klasörü içine yarleşeceğiz.

Bunu iki şekilde yapabilirsiniz.

İsterseniz terminale

cd bin

yazıp komutu çalıştırın.

İsterseniz bin klasörü üzerine gidin sağ tıklayın Open in Terminal sekmesine tıklayın.

Benim ilk yöntem daha kolayıma geliyor ve onu yapacağım. Küçük bir tavsiye terminal ekranını kullanmaya çalışın çoğu zaman, oraya aşina olmanız size farklı bir yetenek kazandıracaktır.

Artık bin içindeyim.

İçindeki main.dart dosyasını çalıştırabilirim artık.

Komut satırına aşağıdaki kodu yazıp çalıştırınız.

dart main.dart

İşte programımız çalıştı ve ilk çıktımızı aldık.

Şimdi kod ekranına dönelim ve bir kaç satır daha print ile ifade yazalım.

Bir satırın sonuna gidip Ctrl + D yaparsanız. O satırı aynen kopyalar alt satıra.

void main() {
  print("Hello Dart"); // ignore: prefer_single_quotes
  print("Hello World"); // ignore: prefer_single_quotes
  print("Hello Murat"); // ignore: prefer_single_quotes
}

Şimdi tekrar terminalde dart main.dart komutunu çalıştıralım.

Burada mantığı da anlamaya çalışalım. dart komutu bir dart işlemi yapılacağını bildirir.

Verdiğimiz dosya yolu da çalıştırmak istediğimiz kodların dosyasıdır. Eğer bu dosya içinde main metodu olmasaydı. Bir hata alırdık. Ne demiştik Dart çalışmaya başladığında ilk main metodunu arar ve onun altındaki kodları çalıştırır.

Bunu test edebilirsiniz. Bin klasörü altında test.dart diye bir dosya oluşturun.

İçine aşağıdaki kodları yazın ve terminalde dart test.dart deyip çalıştırmaya çalışın.

void ekrandagoster(){

  print("Hello Dart"); // ignore: prefer_single_quotes

}

Bakın hata satırında ne diyor. main içermemektedir diyor. Demek ki neymiş çalıştırmak istediğimiz kod sayfasında main metodu mutlaka olmalı.

Şimdi main.dart dosyamızıdaki kodları tekrar çalıştıralım. Eğer AutoSave’i aktive etmediyseniz dosyanızı Ctrl + S ile kaydetmeyi unutmayınız.

Süper çıktılarımız tam istediğimiz gibi ekranda.

Programlarımızın hata verip vermediğini biz debug ekranından da takip edebiliriz.

Şimdi programı debug ederek nasıl çalıştırabiliriz ona bakalım.

Ekranın sağ üst köşesindeki butonlar Debug ekranını yönetebildiğimiz alandır.

Orada Add Configuration diye bir buton var ona tıklayalım.

Çünkü debug edeceğimiz dosyayı göstermeden bu işlemi yapamayız.

Şimdi bu ekranda ister Templates alanına tıklayın isterseniz sağ taraftaki artıya.

Dart Command Line App’i seçiyoruz. Sağ Taraf açılıyor.

Dart file kısmında debug etmek istediğimiz dart dosyasını gösteriyoruz.

main.dart dosyasını gösteriyoruz.

Working Directory kısmında projenin ana klasörünü işaret ediyoruz.

Artık sol kısımda istediğimiz bölüm oluştu. Main dosyasını seçip Allow run Parallel sekmesini onaylıyoruz. Apply ve OK diyerek ekranı kapatıyoruz.

Debug sekmelerimiz artık aktif.

Start butonuna basarak proje dosyasını debug yapabilirsiniz.

Yapalım.

Add configurayion kısmında dart file kısmından yeni dosyalar ekleyebilirsiniz. Hangi dosyayı debug etmek istiyorsanız onu seçip F5’e basmanız yeterli olacaktır.

Bu konuda karşınıza sorun olarak gelebilecek hemen her şeye değinmeye çalıştım.

İşte ilk kodlarımızı yazdık ve çalıştırdık.

Bir sonraki yazımda görüşmek dileğiyle.


What's Your Reaction?

hate hate
0
hate
fail fail
0
fail
fun fun
0
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
0
love
lol lol
0
lol
omg omg
0
omg
win win
0
win
Murat Bilginer
21 Şubat 1992 Doğumlu. Endüstri Mühendisi olarak Lisansını 2016 yılında tamamlamıştır. Industryolog Akademi - NGenius oluşumlarının kurucusudur. Şu anda kendi şirketi Brainy Tech ile hem Yazılım Hizmetleri Sunmakta Hem de Online Eğitimler Vermektedir.