Merhabalar eğitimimiz 11. yazıyla devam ediyor.

Bu yazımda Dart’ta değişkenler kavramına bakacağız.

Intellij Idea’yı ve projemizi açalım.

01_variables.dart diye bir dosya oluşturalım.

bin üzerine sağ tıkla New > Dart File

Bu projemizi test için çalıştıracağımız için main metodunu oluşturuyorum.

print metodu kendisine ekranda bastırılacak bir obje alır ve ekranda değerini string olarak değerini gösterir.

Bütün işlerimizde print komutunu kullanacağız hemen hemen. Ayrıca konu olarak işleyecek olsak da burada kısaca bahsetmek istedim.

Şimdi print komutu içine 2+2 değerini yazınız.

void main(){

  print(2+2);
  
}

Bin üzerine sağ tıklayıp terminal ekranını açalım.

Dosyamızı çalıştıralım.

Ekranda 4 değerini görüyoruz.

Demek ki değerleri direkt vererek dartta ekranda gösterebiliyorum.

Siz bir de string bir değer yazdırıp tekrar deneyebilirsiniz.

Tırnaklar arasına hello dart yazıp yeniden çalıştırın.

Çıktıyı gördünüz.

Peki 10 bin satır kodlama yaptığımızı düşünelim. Projenin en başında bir işlem yaptım ve bunu 100. adımda 200. adımda ve diğer 100 lü adımlarda tekrar tekrar ekranda göstermek istiyor olayım.

Şu ana kadar bildiğim bilgiler bana şunu diyor. O değer her ne ise onun işlemini her 100 adımda bir tekrar etmelisin ve değeri ekrana bastırmalısın.

Peki bu mantıklı mı?

Tabii ki değil.

İşte bunun için değişkenler kavramı ortaya çıkar.

Siz bir değeri bir değişkende saklarsınız ya da bir işlemin sonucunu sonra o değişkeni nerede isterseniz tekrar tekrar çağırır kendisinde var olan değeri ekranda bastırırsınız.

Mantığını anlayalım.

Dart’ta bir değişken tanımlama esnasında ilk tipi belirtilir. Sonrasında bu değişkenin ismi verilir. Eğer ilk değer atanması yapılacaksa bu değer ataması yapılır.

Değer ataması yapılmamış her değişken null değerine sahiptir.

Henüz değişken tiplerine girmedik ama.

string tipli bir değişken tanımlayalım.

String bir değişken tanımlanırken String’in ilk harfi büyük yazılır unutmayalım.

void main(){
  
  String ad;

}

Bu şekilde değişkeni tanımladığınızda projeyi çalıştırdığınızda Dart sizin için gider bellekte yani RAM’de string değerin uzunluğu kadar bir alan açar ve o alana Ad ismini verir.

Şimdi bu değişkene bir değer verelim saklaması için.

void main(){

  String ad;

  ad = "Murat"; // ignore: prefer_single_quotes

}

Bu değişkeni atadığımız anda RAM’de ad bölümüne değeri Murat olarak yazılır.

Artık ad değişkeni static olarak değerimizi tutuyor ve refere de ediyor.

Artık ben ne zaman ad değişkenini program içinde bir yerde çağırırsam. Dart benim için şunu yapar. RAM’e gider ad değişkenin değerini alır ve yazdırır.

Şimdi bu ad değişkenini print ile ekrana basalım.

void main(){

  String ad;

  ad = "Murat"; // ignore: prefer_single_quotes
  
  print(ad);

}

Projeyi tekrar terminalde çalıştıralım.

ad değişkenine Murat değerini tut demiştik. Sonra tekrar ad değişkenini çağırınca değeri bana geri verdi.

Şimdi ad değişkenine başka bir değer atayalım.

void main(){

  String ad;

  ad = "Murat"; // ignore: prefer_single_quotes

  print(ad);
  
  ad = "Ferhat";
  
  print(ad);

}

Tekrar çalıştıralım.

Önce Murat sonra Ferhat basıldı ekrana.

Demek ki bir değişkenin değeri değiştirilince artık eski değeri hafızadan siliyor yerine yeni gelen değeri yazdırıyor.

Buradaki örnekten de anladığınız üzere aslında değişkenler bir programlama dilinin bel kemiklerinden biridir. Onların varlığı sayesinde çok daha efektif kodlamalar yapabiliyoruz.

Sadece static değişkenler değil ileride referans tipli değişkenleri sınıfları gördüğümüz de değerini daha da iyi anlayacağız.

Değişken Tanımlama

Dart’ta tipini belirtmeden değişken tanımlayamazsınız.

İlk olarak tipini yazarsınız.

String gibi.

Sonra değişken tipinden sonra değişkenin ismi gelir.

Değişken isimlendirmelerinde ilk harf küçük eğer değişken bir kaç kelimeden oluşuyorsa sonraki kelimelerin baş harfleri büyük olacak şekilde bir standarta uyarak yazabilirsiniz.

string adSoyad;

Bütün kodlar noktalı virgülle biter bunu unutmuyoruz.

Eğer bir değişkene ilk değer ataması yapacaksak aşağıdaki gibi yapabiliriz.

String adSoyad = "Murat Bilginer"

Değişkenler genel manada böyle tanımlanırlar. Bir değişkene ilk değer ataması yapmaz iseniz değeri null olacaktır.

Bunu deneyebilirsiniz. ad diye String bir değişken tanımlayın hiç değer atamayın ve ad’ı ekrana bastırın. Kodları çalıştırdığınızda null diye bir değerin geri döndüğünü göreceksiniz.

Değişkenleri, tanımlamayı ve değer atamayı böylelikle bitirdik.

Bir sonraki yazımda görüşmek üzere.


What's Your Reaction?

hate hate
0
hate
fail fail
0
fail
fun fun
0
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
0
love
lol lol
0
lol
omg omg
0
omg
win win
0
win
Murat Bilginer
21 Şubat 1992 Doğumlu. Endüstri Mühendisi olarak Lisansını 2016 yılında tamamlamıştır. Industryolog Akademi - NGenius oluşumlarının kurucusudur. Şu anda kendi şirketi Brainy Tech ile hem Yazılım Hizmetleri Sunmakta Hem de Online Eğitimler Vermektedir.